Annamarie fandt den på

hvor den blev beskrevet således:

L23 sejlbåd sælges

L 23 sejlbåd fra 78 sælges. Der er 3 storsejl, 2 genuaer, 2 fokke og en spiler. Sejlene er ikke nye, men i orden. Der er desuden en rimelig ny 5HK 4 takt Honda påhængsmotor, ny bompresenning og nyere sprayhood. Hele apteringen er sat i stand for 3 år siden samt nyere log, ekkolod og kompas. Alt el i båden er nyt og trukket i min. 2,5´ ledning. Der er lavet nyt træarbejde ved nedgangslugen. Bunden er behandlet med kobber-epoxy hvilket gør at den ikke skal bundsmøres de næste 8 år, kun lige renses og slibes let. Der er de sædvanlige skøder og stort plovanker. Det er muligt at se skibet. Det ligger i havn på Vestlolland.

Billederne er taget af sælger:

Og så var det jo spændende d.3.10.2006, kl.0:10.

Auktionens log:

Brugernavn Pris Bud Postnummer og by Tid & Dato for bud
Køberen er ved at vinde eller har vundet auktionen.  ClausMunchow  Denne bruger har ikke bekræftet sin sælger aktiverings kode endnu 36250,- DKK 1 6400 Sønderborg 2/10/2006 23:59
Denne køber er blevet overbudt.  zxzx10  Denne bruger har ikke bekræftet sin sælger aktiverings kode endnu 36000,- DKK 1 4930 Maribo 1/10/2006 22:07

Og dens resultat.

Jo, jeg blev skibsreder, Hr. Münchow, om jeg må be'.

Resten af flåden, Flipper D-45:

Havneplads G 24, kr. 15.000,-

Og så skulle L23, Nr. 33, Mini hjem.

Onsdag d. 18.10.2006 mødtes Martin og jeg i Ringsted og fulgtes ad til Nakskov. De næste to dage sejlede vi den hjem via Marstal.

Der er popup-tekst til billederne: hold musen henover og få en forklaring.

Det var noget af en debut som bådpasser. Endnu inden den første uge var omme, og mens jeg befandt mig i Rhreinland-Pfalz, kunne Annamarie fortælle om et markant lavvande, hvorunder hun mente at kunne afgøre at den ikke hukkede på grunden.
Og så få dage senere! Stormvejr. Jeg var nede at kigge ved 8-tiden og forberedte højvandet inden jeg kom hjem ved 16-tiden (der er prognoser 2 døgn frem).
Ved 16-tiden kunne jeg lige netop gå tørskoet ud over broen til båden og forlænge fortøjningerne, så de kunne nå op til den forventede højde, og binde en af dem ned under broen (hele armen til over albuen ned under vandet) så den ikke blev hevet op - fortøjningen altså.
Jeg gik derned igen lidt før kl. 20 ved 0 °C i mine længste gummistøvler. De blev nu hurtigt fyldt, for vandet, stadig 10 °C, nåede mig til knæene. Og så  skal man jo lige se sig lidt for hvor man går. Stævnen var oppe i brysthøjde, så jeg var ikke så meget for at hoppe om bord, mest fordi jeg jo så også måtte hoppe tilbage igen. Men jeg stod og vurderede endnu ½ meter op og besluttede mig for at forlænge den ene forfortøjring.

Senere på aftenen, ca. kl. 22, var vi lige nede og kigge. Det var der også andre der var.

Men så dagen derpå       ren idyl     Alt under himlen så blå.

Det har været nogle sjove dage. Men jeg tror nok jeg vil have den på land inden det hele gentager sig under en snestorm.

Det er dyrt at købe båd! Følgeudgifter har snart medført bådens pris dobbelt op. Frem og tilbage til Nakskov to mennesker to gange over 1000 kr. Bådplads i Sønderborg kr. 15000,- og kr. 1000,- årligt. Forsikring 1400,-. Bådvogn k. 3500,-. Dertil en masse nyt udstyr til os selv og båden, flere tusinde kr. Da jeg tog spileren hjem for at tørre, viste huset sig for lille. Og der er tre fokke og tre storsejl som skal ligge tørt i vinter (og hynderne i båden vel også), så nu skal vi have nyt hus! Og søndag d. 12.11. da jeg kom ned for at tage båden op, var motoren stjålet, selvrisiko kr. 2630,-. Og nu skal jeg tage duelighedsprøve. Og det er kun hvad jeg lige har opdaget, sådan indledningsvis.

Og så skulle Mini på land.

Ham jeg købte bådvognen af ville gerne hjælpe med at få den sat på vognen første gang. Flink mand. En egenskab som det skulle vise sig nødvendigt at udnytte til det yderste. Han var med fra kl. 10 til kl. 15, hvor det endeligt var overstået.

Vores første verbale udvekslinger var: "Hør har du ingen motor?", "Jo, indtil for ganske nylig". Det var noget af en bet at mangle motoren. Frands overvejede at tage hjem og hente en motor. Men det kan jo også lade sig gøre at skubbe/vrikke en båd. Det stormede en halv pelikan, og vi overvejede længe. Frands overvejer altid længe, og det havde så den følge at intet gik galt. Og jeg lærte en hel masse. Som sagt, vi overvejede længe. Så gav vi det en chance. Tilløb op mod vinden, over på den anden side af bassinet. Så langs stolperne ud mod enden af den side. Og så skulle vi rundt og mod vinden på et barsk stykke. Det måtte vi opgive. Så lærte jeg også det. Altså hentede Frands sin motor og så gik det unægteligt lettere.

Og der hænger og står hun så, og så yndig ser hun ud:

Men jeg så jo en lille skade efter en grundstødning foran på kølen.

Det var kun en lille en. Men da båden skulle gøres klar efter vinteren, så skulle jeg jo lige kigge lidt nærmere på sagen. Og det kom der en reparation ud af. Klik! og rul lidt ned på siden; det er klubbens hjemmeside. Fin klub!!

Vores første udflugt med overnatning. Lover godt!